Wat Is Copywriting en Wat Levert het Jouw Bedrijf op?

Gepubliceerd op 26 november 2020 om 22:45

Copywriting levert jouw zaak of jouw bedrijf meer omzet en geld op, of je nu een bakkerij, een aannemer of een BEL-20 bedrijf bent. Niet alleen grote bedrijven, maar ook meer en meer kleine bedrijven doen beroep op een copywriter. Om te verkopen met geschreven woorden. Wil je ontdekken hoe je het maximum uit goede content kan halen? Lees dan zeker verder.

wat is copywriting en wat levert het jouw bedrijf op?

De Nederlandse copywriter Roy Ishak omschrijft als volgt waarom je een beroep doet op de diensten van een copywriter:

'

je koopt geen woorden, je koopt meer omzet'.

 

Zijn beschrijving geeft perfect weer wat een copywriter voor jou doet. Doelgericht schrijven. Relevant, prikkelend, verleidend en overtuigend. Om de aandacht van de doelgroep te grijpen en de meerwaarde van jouw product te laten voelen. En zo aan te zetten tot kopen. Met geschreven woorden.

 

Goede copy is uiterst krachtig omdat het traditionele en holle 'koop dit'-marketing naar de vuilnisemmer torpedeert en tactieken gebruikt die inspelen op wat mensen effectief aanzet tot actie. Actie in de vorm van kopen, inschrijven, volgen, engageren.

Wat doet Copywriting?

De opbrengst van jouw investering in een copywriter manifesteert zich in verschillende vormen. Afhankelijk van het doel dat jij stelde en de actie die jij met je tekst wou uitlokken.

  • Verlangen aanwakkeren om een behoefte te bevredigen;

  • Verkopen realiseren;

  • Meer leads genereren, met een advertentie die mensen nieuwsgierig maakt naar meer info;

  • Awareness creëren voor jouw product;

  • Het imago van je bedrijf mee opbouwen.

 

Copywriting is niets meer of minder dan 'selling in print' of 'verkopen met geschreven woorden'. 

Je wil verkopen? Ken je koper!

Copywriter Brugge

Copywriting is gebaseerd op een diepe kennis van de doelgroep en de potentiële klant. Een copywriter kruipt in het hoofd van de lezer. Om iets te verkopen of aan de man te brengen, moet je mensen weten te overtuigen. En je kan iemand pas overtuigen als je weet wat hem of haar drijft. 

 

Bijvoorbeeld: stel dat je met je partner een weekendje naar Brugge wil. Je bent cultuurliefhebber en je wil doodgraag het Historium en wat musea bezoeken. Maar helaas, je weet dat jouw partner een bloedhekel heeft aan kunst. En nog meer aan musea an sich. Brugge laat hem of haar gewoon koud.

Om jouw partner te overtuigen toch mee af te reizen, zal je datgene oplijsten waar hij of zij wel van houdt. De gezellige drukte, de leuke pleintjes en terrasjes. Je maseert de terughoudendheid weg met foto's van een leuk ogende hotelkamer, die ook nog eens goedkoop is. Een ander argument is dat je er met de trein in een mum van tijd staat. Bovendien weet je van een bevriend paar dat ze in Brugge een zálige tijd beleefden.

 

Je overtuigt! Gegarandeerd!

 

Wat deed je eigenlijk? Je hebt je kennis over je partner gebruikt om te overtuigen. Had je die niet zo goed gekend en had je niet geweten wat hij of zij belangrijk vindt, dan was je daar nooit in geslaagd. Hetzelfde gebeurt bij copywriting. Copywriting richt zich tot de doelgroep met de juiste argumenten. En daarvoor moet je uiteraard weten waarmee je jouw doelgroep raakt.

Weten hoe mensen lezen

copywriting Hoe lezen mensen

Een belangrijk facet van copywriting is de wetenschap over het leesgedrag van mensen. Waar kijken ze naar? Wat trekt aandacht? Hoe gedragen ze zich tijdens het lezen? Dit plaatje geeft het perfect weer.

Een ander voorbeeld van belangrijke kennis is te weten hoe mensen die een website bezoeken de ogen aanwenden. Uitgebreid onderzoek toonde dat de ogen zich een F-vorm volgen als ze een website bezoeken. Een copywriter stemt de teksten hierop af. Als hij van de webdeveloper de kans krijgt om deze doorslaggevende kennis te benutten. 

eye tracking voorbeeld

Welke soorten copywriting zijn er?

Copywriting heeft vele gedaanten. Het vindt toepassing in een breed gamma aan teksten om diverse resultaten te bereiken. Dit zijn de meest gangbare vormen van teksten die een copywriter aanlevert. 

 

Ook voor de teksten voor sociale media, radioreclame en tv-commercials doen adverteerders een beroep op een copywriter. Hij of zij legt de ziel in de tekst die de boodschap bij de doelgroep laat binnensijpelen en laat blijven hangen.

Ogilvy als pionier

Tenzij je zelf al wat ervaring hebt met copywriting, zegt de naam David Ogilvy jou wellicht niets. Toch was hij één van de invloedrijkste mensen in de geschiedenis van de reclame. 

 

Waarom? Omdat hij met zijn teksten, zelfs met enkele zinnen, de aandacht kon trekken en mensen kon overtuigen. Hij bewees als één van de eersten dat het een vak is om mensen met geschreven woorden een zodanige 'goesting' te laten krijgen in een product, dat ze het kochten. Tot vandaag bestuderen copywriters zijn woorden en methodes alsof ze de Heilige Graal voor de tekstschrijvers zijn. En terecht.

Hoe eenvoudig z'n teksten ook mogen lijken. Er waren dagen en weken werk nodig om het geheel te kneden. Bloed, zweet en tranen kost een goede adertentie volgens Ogilvy. Maar finaal waren de zinnen en woorden een goudmijn voor zijn klanten. Dus was de investering in een copywriter snel terugverdiend.

 

Een voorbeeld van een titel waarmee hij de aandacht trok voor zijn advertentie was de volgende voor Rolls Royce in de jaren '50:

 

"At 60 miles an hour the loudest noise in the new Rolls-Royce comes from the electric clock".

 

Met die headline trok hij de aandacht en liet hij mensen indirect voelen dat je met de nieuwste Rolls Royce in een ongewoon zalige stilte rondreed in die tijd. De lezers zagen zichzelf als het ware al in de Rolls Royce, rustig pratend met de mensen die met hen meereden, niet gestoord door een vreselijk geluid van de motor. Daarmee lokte hij hen de tekst binnen en konden ze helemaal over de schreef getrokken worden om te kopen. De advertentie katapulteerde de verkoopcijfers van de Rolls Royce de hoogte in.

 

Hadden de communicatieverantwoordelijken van Rolls Royce geen beroep gedaan op een copywriter, dan was de kop wellicht geweest:

"De motor van de nieuwe Rolls Royce maakt weinig lawaai".

Maar hadden ze daarmee evenveel mensen de tekst van de advertentie ingelokt? Ik durf het te betwijfelen.

Copywriting werkt voor iedereen

Meer en meer grote en kleine bedrijven doen beroep op een copywriter en een tekstbureau als Wordpower Tekstbureau om hun commerciële teksten te schrijven. 

 

Heb jij een webtekst die moet geschreven of herschreven worden? Wil je dat mensen jou op een positieve manier leren kennen via een unieke commerciële brief of 'direct mail'? Wil je je producten met een aangename tekst aanbieden in jouw brochure? Of zoek je een sterke tekst voor een advertentie of een radioreclame?

Zelfs presidenten maken gebruik van copywriters. Of beter gezegd, sommigen toch. Wie van beide heren zou er één in dienst hebben denk je? En wie verzorgt héél fijntjes zijn eigen hoogstaande teksten? 

 

Zie je wat een copywriter voor jezelf en jouw bedrijf kan betekenen?

Contacteer ons gerust. We nemen een koffie, gaan even samenzitten en bekijken hoe de juiste woorden jou en jouw bedrijf vooruit zullen helpen.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Maak jouw eigen website met JouwWeb