6 Schrijftips voor scorende teksten en hogere verkoopcijfers

Gepubliceerd op 9 november 2019 23:11

Met behulp van enkele eenvoudige schrijftips breng je je bedrijf, actie en boodschap meer en vooral beter in beeld. Wil je een goede en verleidelijke verkoopbrief uitsturen? Een nieuw product promoten? Beter scoren op sociale media? Of een actie opzetten om potentiële klanten warm te maken voor jouw product of dienst? Deze schrijftips geven jouw direct mailings, webteksten, blogs en advertenties meer aandacht, overtuigingskracht en conversie. 

Deze tips boosten jouw schrijfsels.

  1. Richt je tot één persoon. En liefst tot de juiste!
  2. Grijp je lezer met een goede headline.
  3. Beantwoord in je tekst de belangrijkste vraag van de lezer.
  4. Vermijd jargon en gooi je pretentie overboord.
  5. Vergeet de call-to-action niet.
  6. Schrap zoveel mogelijk woorden. 
  1. Richt je tot één persoon. En liefst tot de juiste!

Wie kan jouw producten het best gebruiken? Wie is het meest gebaat met de dienst die voor het grijpen ligt? Je hebt ongetwijfeld een beeld van jouw ideale klant. Richt je teksten dan ook naar hem of haar. Het heeft weinig zin jouw teksten op je website, brief of eender welk verkoopsmedium te schrijven voor de hele aardse bevolking. Want dat is verloren moeite.

 

Haal jouw ideale klant voor de geest. Hij of zij die het meeste baat of genot ervaart met jouw product of dienst. Beschrijf geslacht, leeftijd, gezinssituatie, hobby's. Geef hem of haar zelfs een naam! Zo breng je automatisch de juiste toon in je tekst, schrijf je automatisch meer vanuit het standpunt van die klant en schrijf je doelgerichter. Je argumenteert juist.

 

Want: Laat u niets wijsmaken. Als mensen met uw product niets van doen hebben, dan interesseert het hen geen moer en zullen ze niét kopen, hoe goed de advertentie en bijhorende tekst ook is. Ook jij kent ongetwijfeld voorbeelden van schitterende reclames waarvan je de storyline nog kent, maar waarvan je je helemaal niet meer herinnert over welk product de advertentie sprak. Zelfs niet na 158 views of spots! Richt u dus tot de juiste persoon en maak uw marketing-investeringen efficiënter en rendabeler. Converteer gewoon meer, alleen al door je tot de juiste doelgroep te richten.

2. Grijp je lezer met een goede headline.

Een stevige 8 op 10 lezers doen de moeite om je headline of titel te lezen, als ze die onder ogen krijgen. Amper 2 onder hen echter zullen voorbij de headline naar de body copy gaan en verder lezen. Algemene regel: élke tekst moet voorafgegaan worden door een headline. Altijd. Of het nu over een webtekst, online of offline reclame of brochure gaat. Met die kop trek je immers de aandacht. Een eerste voorwaarde om de kans te vergroten dat hij of zij jouw tekst induikt. Bij direct mail heb je 5 seconden om de aandacht van de lezer te trekken. Zorg dus voor een goede koptekst.

Hoe schrijf je een goede headline?

  • Wees niet te snel tevreden. Schrijf minstens tien mogelijke headlines en kies er finaal de beste uit. Vraag gerust de mening van anderen.
  • Beperk het aantal woorden in de headline. Ideaal is vijf, al is zes à zeven even goed als de boodschap helder is.
  • Zorg dat de headline voldoet aan minstens drie van volgende vier eigenschappen:
    • is hij uniek? Of zou hij evengoed voor een ander product of dienst kunnen dienen?
    • is hij uiterst specifiek? Of blijf je generalistisch met holle woorden als 'meer' en 'beter'? 
    • is hij bruikbaar? Of straalt hij geen enkel voordeel voor de lezer uit?
    • straalt hij dringendheid uit? Of mag de lezer je boodschap meenemen voor later en bijgevolg vergeten?

Wat doet een goede headline?

Heb je je headline goed voor mekaar? Dan vervult die één of meerdere van volgende functies:

  • Hij trekt de aandacht.
  • Hij selecteert jouw publiek.
  • Hij levert een complete boodschap.
  • Hij trekt de lezer de eigenlijke tekst binnen.

3. Beantwoord in je tekst de belangrijkste vraag van je lezer.

What's in it for me? Wat heb ik eraan? Als de lezer zich al niet bewust die vraag stelt, dan doet hij dat zeker minstens onbewust. Is de tekst niet goed genoeg? Dan raak je 'm kwijt. Kruip daarom in de huid van je doelgroep en stel jezelf al de volgende vragen terwijl je schrijft.

  • En dan?
  • Waarom zou ik verder lezen?
  • Wat levert dit mij op? 

Is het voor jou als schrijver moeilijk deze vragen te beantwoorden? Stel je dan maar eens voor hoe je lezer reageert als de verveling toeslaat. Zap, weg! Een hulpmiddel om de klant te enthousiasmeren is om je lezer deel te maken van je verhaal. Richt je rechtstreeks tot je doelgroep alsof je met ze praat. Gebruik veel 'je' of 'u'. Maak van de 'ik'-show (jij die alleen maar over de producteigenschappen praat) een 'jij'-show of 'u'-show. Dan gaat het automatisch over de wensen van de klant. Over de voordelen die hij of zij straks ervaart. Zo maak je connectie met de klant. En breng je emotie in het spel. 

Want: Mensen beslissen altijd eerst emotioneel of ze een product of dienst willen. Pas nadien proberen ze die beslissing te rechtvaardigen met rationele argumenten. Om je klant warm te maken, is dus een stuk emotionele overtuiging nodig. Hierover leer je meer in een volgend blogbericht.

4. Vermijd jargon en gooi je pretentie overboord.

Dit zal je mischien niet graag horen, maar jouw mogelijke klanten hebben niets aan jouw uitgebreide expertise in je blog of mailing. Spreek en schrijf je ze aan op jouw niveau en niet op dat van hen, dan begrijpen ze er waarschijnlijk geen snars van. En onbegrip is een afknapper voor een mogelijke koop. Zorg dus dat jouw teksten begrijpelijk zijn. Schrijf in de taal van de lezer. Wees geen wijsneus.

Voor veel ondernemers, verkopers en andere boodschappers lijkt dat éénvoudiger gezegd dan gedaan. Meerdere keren kwamen klanten bij me met de melding dat alles glashelder in hun hoofd zit, maar ze het gewoon niet op papier krijgen.

Alle begrip hoor. Jij bent de bezieler van je product of dienst. Je kent er alle technische details van. Je staat ermee op en gaat ermee slapen. Daarom schrijf je net zoals veel anderen vooral vanuit de eigenschappen en sterktes van het product. Alleen... die zijn vaak niet begrijpelijk voor de lezer! Het is alsof ik als tekstschrijver op m'n webpagina die handelt over SEO-zoekoptimalisatie uitsluitend zou praten over title tags, densities, meta descriptions en long tail keywords. Geen kat die het snapt, begrijp je?

Hoe vermijd je overmatig gebruik van jargon of vaktaal?

Een handige tip om te vermijden dat je teveel vaktermen gebruikt is de volgende: Pen je B2C-boodschap neer alsof je voor een 12-jarige schrijft. Jouw B2B-booschap zet je op alsof die voor een 16-jarige schrijft. 

Op die manier verplicht je jezelf om helder te schrijven en het eenvoudig te houden. Eénvoud is een basisvereiste voor een goede, leesbare en begrijpelijke tekst. Het is niet voor niets het eerste woord in het acroniem S.U.C.C.E.S., dat tekstschrijvers als houvast gebruiken voor goede en duidelijke teksten

  • Simple
  • Unique
  • Credible
  • Concrete
  • Exciting
  • Story

5. Kies een opvallende en duidelijke call-to-action

Tip: testen wezen uit dat een CTA (call to action) die begint met 'ja, ik...' meer respons opleveren dan call-to-actions zonder de 'ja'. het woord 'ja' schept namelijk een positieve mindset bij de lezer. Schrik er daarom ook niet voor terug om bijvoorbeeld volgende call-to-action 'Ja, ik schijf me in' te plaatsen bovenaan je webpagina. Dan is de positieve toon meteen gezet.

Schrijf ook duidelijke tekst in de call-to-action. Vertel je lezer wat hij moet doen. Mensen worden graag bij het handje genomen. Dat geldt ook bij het onlin lezen. Laat de tekst van de knop vertellen volgt na de klik. Dat geeft de lezer duidelijkheid. Is die tekst voor hem of haar aantrekkelijk, dan heb je meer kans op conversie dan met een te algemene 'meer' of 'verder'.

Tips voor goede actieknoppen of actielinks:

  • Zorg dat de CTA opvalt.
  • Wees concreet
  • Gebruik werkwoorden
  • Vertel wat de lezer moet doen
  • Richt je actieknop naar rechts, de natuurlijke richting voor de toekomst

6. Schrap overbodige woorden

If I had more time, I would have written a shorter letter. Met deze quote beschreef Mark Twain een groot stuk van de kunst van het schrijven van teksten of copywriting. Het komt erop neer dat het moeite vraagt om een beknopte tekst af te leveren die duidelijk is, to the point en goed leesbaar. Veel meer moeite dan bij het produceren van een oneindige reeks woorden zonder logica, samenhang en overtuigingskracht.

Kill your darlings. Dit credo geldt onder de tekstschrijvers en copywriters en geeft de idee weer dat schrijven gelijk staat aan schrappen. Herlees je eerste versie en schrap alle overbodige woorden. Woorden die geen meerwaarde hebben. Waarvan de tekst niet verandert als je ze schrapt. Je zal ervan versteld staan. Dat zijn er nogal wat. Dit wordt ook wel de Elsschot-proef genoemd.

Vermijd ook prikkeldraadwoorden. Woorden als 'kopen', 'niet', 'duur' maken iets negatiefs vrij in het hoofd van de lezer. En zoals we eerder al aanhaalden, de eerste indruk is belangrijk. Mensen beslissen immers eerst emotioneel. Daarna pas rationeel. 

 

Over Andy Huvaere

Andy Huvaere is freelance copywriter en oprichter van Wordpower Tekstbureau. Zo schrijft hij copy die aanzet tot kopen, inschrijven, contacteren en verlangen. 

Hij helpt webdesigners, zaakvoerders en bedrijfsleiders aan converterende webteksten, responsverhogende ingrepen op online en offline teksten en goed uitgekiende verkoopbrieven en mailings. Hij staat ook particulieren bij met hulp bij hun curriculum vitae, blog en eindwerk. 

Andy Huvaere - Licentiaat Handelswetenschappen optie Marketing - Gediplomeerd copywriter

 


 »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.